Lovasoknak lovakról, lovasokról lovasoktól(lovaktól)

Lóraszállás előtt

2013.07.29 23:23

Lóraszállás előtt

 

Fontosnak tartom leszögezni hogy a következők nem a fejemből pattantak ki, hanem Török György, és Mészáros Imola a Lovas Nemzet című magazinban publikált cikkei nyomán, valamint Török György FreeHorseStyle alapszintű kurzusán elhangzottak nyomán készültek.

Köszönöm nekik!

 

 

A lóhoz való hozzáállás

 

 

Következetesség: Ha egy lóval együttvagyunk, akkor azt minden percben tanítjuk, képezzük. Ez lehet tudatosan, vagy tudatlanul, jól és sajnos rosszul is. Sokszor nem értjük, hogy bizonyos viselkedési formák miért alakulnak ki, pedig lehet, hogy az általunk ráhagyott, meg nem értésből adódik a probléma. A lóval való együttlét jelszava tehát a Következetesség.

A ló koncentrációs képességének növelése: Általában ha egy lóval foglalkozunk a legnagyobb hangsúlyt annak fizikai érettségére fordítjuk, pedig mentális érettsége és teherbírása is ugyan olyan fontos(ha nem fontosabb). Koncentrációjukat és mentális állapotukat csak változatos feladatokkal tudjuk elérni, melyek függenek a mi kreativitásunktól is.

A jó mentális állapotú ló: Ennek hiányában a lovunk negatív reakciókat produkál, mert stresszes, letargikus, fél vagy agresszív.

Partnerség: Nincs olyan partnerség, mely csak az egyik fél számára hozna profitot, hiszen a partnerség kölcsönös együttműködést jelent. Olyan munka, melyben jó érzelmi állapotba kerülhet ló és lovasa, a közösen végzett munka is jólesik. Ez fontos alapelem a lóhoz való hozzáálláskor!!

Képzés: Amit a lónál elfogadunk, az lesz neki a helyes viselkedés. De sajnos, ha ez nem egy elfogadott dolog, csak a lovas annyiban hagyta, akkor is meg lett megtanítva a lónak! Az edzések során a lónak is egyértelműen tudtára kell adni, ha valamit jól csinált. Ellenkező esetben a ló befásulttá válik. Tehát, ha a lovunk törekszik az együttműködésre, de ezt mi nem jutalmazzuk, befásulttá válik. A dicséretkor pedig ne fukarkodjunk az érzelmekkel, a lónak éreznie kell, hogy ezt jól csinálta! Így a lónak is kedvet csinálunk a munkához, és nekünk is kellemesebb.

Jókor befejezni a feladatot: Ez a cél!! Olyan célt kell kitűzni, ami lovunk számára elérhető, reális, képességei adottak hozzá és késszen is áll a végrehajtására. Ha a ló már sejti mit szeretnénk tőle, minden apró lépését jutalmaznunk kell. A ló nem a feladatokból, hanem az engedésből, dicséretből, vagyis a jutalmazásból tanul!

Képzettség: A ló alapképzettségére kell építenünk. Hogy ezt ellenőrizzük, gondoljuk át hogyan viselkedik, precíz, figyelmes-e? A problémás/hiányos területeket pótolnunk, javítanunk kell, mert ha átlépjük ezeket különösebb foglalkozás nélkül, nagyon sok problémánál visszaköszönhetnek, sőt soknak forrásai is lehetnek. A lovakat továbbá képességeik szerint kell használnunk. Ha erőltetjük, feszítjük a ló képességeinek határait, túlzásba esünk, akkor megszűnik a harmónia, partnerség és a ló hite a lovasában.

Fajta, karakter: Némely fajta érzékenyebb, mint a másik, mely könnyen befolyásolhatja a munkáját, hozzáállását is. Ismernünk kell a lovunk fajtáját és jellemét, és a szerint kell foglalkoznunk vele. Mindenfajta fejlődést az adott lóhoz képest mérjünk, ne hasonlítjuk a lovakat egymáshoz, mert az csalóka lehet.

 

                                

 

 

A ló elméje

 

A ló elme összetett, de hasonlóan az emberekéhez két tartományra oszlik, egy pozitív tartományra és negatív tartományra. A történések annak pozitív vagy negatív  megnyilvánulása alapján a megfelelő tartományba kerülnek. Történések alatt értünk minden pillanatot, eseményt, illatot, amely a lóval megtörténhet. Ezek a képek a lóban folyamatosan raktározódnak.

  1. A pozitív tartomány: Tárol minden olyan emléket, ami örömet szerez/szerzett a ló számára. Az az elme mely mérlegel, és tudatos különbségekben gondolkodik. Hasonló egy tökéletes számítógéphez, nagy teljesítményekre képes, viszont csak annyira működik helyesen, amennyire a betáplált adatok azt lehetővé teszik.
  2. A negatív tartomány: Tárolja azokat az adatokat a múltbéli történéseket, negatív élményeket, amelyek viselkedési zavarokat okozhatnak egy lónál. Az az elme mely nem mérlegel és hasonlóságokban gondolkodik. A negatív elme az aberrált viselkedés egyedüli forrása. Ide tartoznak a fizikai fájdalommal, vagy lelki fájdalommal járó emlékek felvételei. Ez az elme a legveszélyesebb. A negatív tartományú elme számára minden hasonló helyzetet más környezetben is ugyanazt a veszélyes helyzetet jelenti.                             Amikor a ló dramatizál, úgy játssza a kötelező szerepét, mint egy betanított ló, újra az aberrált viselkedések során megy végig. Azon viselkedési formák végrehajtása ez, melyek a lónál a múltban történtek.

 

A tartományok nem, vagy csak részben kommunikálnak egymással, de alapjában véve külön gyűjtik az információt és azok külön, vagy csak áttételesen kerülnek megnyilvánulásra.

Tónusállapot skála

 

Ha lovakkal foglalkozunk, számos viselkedési formával találkozhatunk, melyeket folyamatosan ellenőriznünk kell. Fontos, hogy a lovas ezeket mindig pontosan felismerje, és meg tanulja kezelni. Sok esetben a lovak viselkedése megtévesztő lehet, így sokszor mondják egy felhős vagy dühös lóra, hogy jókedvű azért ugrál, de a valóságban nehezen kezelhető e ló. Az sem mindegy, hogy a lovunk unott vagy letargikus. Az a lényeg, hogy felismerjük a lovunk tónusállapotát, ismerjük, hogy a lovunk tónusállapotát, és ismerjük, hogy az adott viselkedési forma megfelelő kezelését követően milyen tónus állapot következik. Így gyakorlatilag nem történhet számunkra kiszámíthatatlan viselkedés, azaz mindenre fel leszünk készülve, amit lovunk tehet/reagálhat bizonyos szituációkra, feladatokra.

Tónusállapot skála:

Akciósan precíz

Jókedvű

Kimérten precíz                                 Képzésre alkalmas zóna

Elfogadó (beletörődő unalom

 

Ellentétes gondolkodás

Düh

Félelem                                              Képzésre alkalmatlan, veszélyes zóna

Letargia

 

A ’ veszélyes zónában ’ tehát az alsóbb tónusállapotokban nem hagyhatjuk a lovat, mert ha így hagyjuk, később szinte lehetetlen ebből az állapotból visszahozni. Ennél a munkánál végig türelmesnek, nyugodtnak és precíznek kell maradnunk.

Ha fél a lovad, ne akarj annak barátja, társa lenni a félelemben, hanem inkább tanítsd, mutasd meg neki a megoldást, és azt hogy megbízhat benned, hiszen a problémákat együtt képesek vagytok megoldani.

A ló tanítását mindig jó a pillanatban, periódusban kell abbahagyni, hogy a lóban a jó élmény raktározódjon el.

A lovak tónusszintjét úgy emelhetjük fel, hogy töröljük és kifuttatjuk náluk a fájdalmas és aberráló élményeket, melyek életük folyamán történtek velük. A képzés közben a negatív tónus képzése valószínűleg hosszabb ideig tart és a tréning befejezése mindig tónusszinttől függ. A pozitív tartományban történő képzés mindig rövidebb, energikusabb, hiszen így tudjuk emelni lovunk energiaszintjét is.

 

A lónál azt az állapotot erősítjük, amelyet jutalmazzuk!!!

 

A legfontosabb alapszabály: Ami bekapcsolja az adott negatív viselkedést, az fogja majd ki is kapcsolni. A ló képzése csak az elfogadástól fölfelé(magasabb tónusokban) történhet.

A viselkedési formák koreográfiájának ismerete magabiztossá teszi a lovast, ami szinte elengedhetet

 

Kommunikáció és jelrendszer

 

Minden lovasnak szüksége van egy kialakult jelrendszerre, amit a lónál használ.

Viszont nagyon fontos hogy a kialakított jelrendszer ugyanazt jelentse lovasnak és lónak egyaránt.

A lovakkal történő kommunikáció kiépítésénél törekednünk kell arra, hogy a kialakított rendszer fájdalommentes legyen. Ennek kialakításához jó mentális állapotú (tónusú) lóra van szükségünk. A közös jelrendszer használata akkor válik hatékonnyá, ha az a megfelelő kommunikációs formára épül. Ennek két fontos összetevője a kedv és kommunikáció.

Kedv: Vonzódás vagy hajlam valami iránt.

Kommunikáció: Információ közlése.

Bármelyiket is kihagyjuk, munkánk nem vezet majd eredményre, mivel ez a hiány nem egyértelmű kommunikációhoz vezet. Azaz olyan helyzet állhat elő, hogy a lovunk nem értelmezi a feladatot, így nem vagy nem megfelelően hajtja végre. Ez a szituáció akár előidézhet olyan helyzetet, amely rögzülhet lovunk elméjének negatív tartományába. A pontosan kialakított jelrendszer egyértelmű és hatékony valamint biztonságos.  Az általunk adni kívánt feladatot a ló csak akkor képes elvégezni, ha tudja mit kérünk és megtanulta , hogy az adott kérésre mit kell tennie.

A végeredmény: Lehelet finom jelekre a ló feltétel nélkül(reflexszerűen/áramkör) megfelelően reagál.

 

A jelrendszer kialakítása a mi feladatunk, de az is, hogy a lovunkat megtanítsuk a jel pontos értelmezésére.

 

A Dominancia

 

A lovakkal való foglalkozásnál a dominancia a legfontosabb, amivel a lovas találkozik. Sok lovas számára egyben a legfélreérthetőbb és félreértelmezett fogalom.

A probléma hogy sokan a domináns viselkedésen sokan az agresszivitást értik. Pedig! a szó jelentése:

Dominancia: fölérendeltség, irányító jelleg

A dominancia tehát az agresszivitás helyett, elismert vezetői pozíciót jelent valamilyen közösségen belül. A lovaknak pedig óriási szükségük van egy ilyen vezetőre.

A legtöbb ló lovas probléma abból ered, hogy a lovas nem képes a lova mellett vezetővé válni. A lovasoknak tehát fejlesztenünk kell vezetői képességeinket. Fontos, hogy mindenki olyan lovat válasszon magának, amelyet dominánsan kezdeni tud, és ez által annak vezetőjévé képes válni. A nagy különbségének a lónak és lovasnak egyaránt stresszes állapotot okoznak. Továbbá, a lovas és ló képzésénél elengedetlenül fontos, hogy a lovas ne csak ingerszegény környezetben tréningezzen, mert így lovon utazó, de lóval bánni nem tudó emberré válhat. Tehát fontos, hogy a lovas a különböző ingerek hatására is tudja a lovát korrektül kezelni.

A lónak szüksége van egy domináns vezetőre, ha nincs, vagy nem érzi, akkor nehezebb szituációkban leváltja a lovast, mint vezetőt és a ló veszi át az irányítást. Ilyenkor támadhatnak (jelezve lovasuknak) vagy elrohanhatnak, mellyel jelezik, hogy az ember helye megváltozott a rangsorban. Ha lovainknál bennünket, akkor ez nyugodt állapotot eredményez a lovaknál. Mivel ők tudják, hogy vezetőnek lenni nagyon fárasztó és sok energiába kerül. Így csak akkor tartanak erre a feladatra/pozícióra igényt, ha a lovas megítélésük szerint nem alkalmas rá!
 

Hosszútávon is jól működő, harmonikus kapcsolatot a dominancia, mint vezető szerep alkalmazásával érhetünk el a lóval.

 

 

Kontroll, avagy a lovak kezelhetősége

 

Sajnos a legtöbb lovasnak nem a pályán, munka közben vannak legnagyobb problémáik lovukkal, hanem a mindennapos tevékenységeikben. Ezeknek a viselkedési problémáknak együtt élni a hibás, rosszul beidegződött viselkedési formákkal. Valljuk, be sokszor természetesnek vesszük, hogy a ló nem ijed meg az autóktól, kabáttól (stb…), mivel nekünk nem okoznak problémát. De azt nem tudhatjuk, hogy lovunkba hogy rögzültek egyes(korábbi?) szituációk. Náluk számtalan élmény, helyzet okozhat megoldásra váró problémát. Például egy boxban tartott ló számára nagyon vonzó a legelő, de nem biztos, hogy elég önkontrollal rendelkezik az elérésig („hisztis”) A fegyelmezettség hiánya a lovas részéről tanítási hiányosság. Ahhoz hogy igazán jó lovunk legyezessen nem csak a lovas pályán, hanem az életminden területén kell képeznünk őket.

Hogy mit tehetünk????

Ki kell építenünk a kontrollt is.

Kontroll: Elindítás, mozgásban tartás és megállítás szándékom szerint.

Így ha észrevesszük, hogy lovunk a legelőre kivezetéskor figyelmetlen, akkor a kapunál ne engedjük el, vezessük vissza inkább az istállóig. Ezt addig ismételgetjük, míg hiszti nélkül ki tudja vezetni a legelőre. Egy olyan lónál, akire sokszor rá volt hagyva a helytelen viselkedés, előfordulhat, hogy dühös állapotba kerül. Ilyenkor ez normális reakció, ezen is keresztül kell mennie. el kell fogadnia azt, hogy önkontrollt gyakoroljon ahhoz, hogy elérje szabadságát a karámban a legelőn. A tanítás hiánya egyéb dolgoknál is okozhat gondot, mint a patamosóba vezetés, fürdetés, lábfelvétel, táraktól való elválás stb..

Egy hétköznapi probléma:

Vannak olyan lovak, amelyek abrakolásnál nagyon feszülté válnak. Ilyenkor kaparnak, csapkodnak, rúgják a boxukat, ami önmagukra és a boksz állapotára is veszélyes lehet. Ilyenkor általában ez etető a leghangosabb lónak ad először, hogy a rend helyreálljon. Ez az eljárás átmenetileg megoldást nyújt, de a ló 10 év múlva is minden etetésnél így fog viselkedni, ami óriási feszültséget okoz mind neki, mind a környezetének.

Megoldás: A lovak csak akkor kapják meg a szénát, ha nyugodtan állnak. Azok a lovak kapnak először enni, akik nyugodtan állnak, majd azok, akik már feszültségmentesen képesek várni. Ha a ló nyugodtan várja az abrakot, de mikor a közelébe érünk, elkezd kaparni, le kell tenni az abrakos vödröt, és megvárni, amíg újra lenyugszik, jó mentális állapotba kerül, és csak akkor odaadni!

Ezt a tevékenységet többször is meg kell ismételni, amíg végleg berögzül.

 

Ezek olyan esetek, melyek gyakran előfordulnak a lovaknál, és mind kezelhetőek időráfordítás és türelem ellenében.  Ezzel a hozzáállással egy nyugodt, kiegyensúlyozott mentális állapú lovat kapunk melyre mindig számítunk és társunk lehet egy életen át.

 

 

A Szándék

 

Szándék: Valamilyen cél elérésére irányuló elhatározás, az akaratnál kevésbé határozott törekvés.

 

Minden lovasnak értelmeznie kell a lova energia szintjét a képzés során. Hiszen ha túl alacsony tónusra kerül, vissza kell lépni, és újra felépíteni a tónusát egy magasabb szintre, és onnan folytatni a munkát. Ám az energiaáramlás másik oldala az, amit a ló érez az ember felől!

Ez az egekbe is repítheti, de a földbe is döngölheti a kapcsolatot.

 

Sűrűn előfordulhat, hogy egy gyenge szándékú lovasnál a ló olyan feladatot nem hajt végre, amelyet egy határozottabb, erősebb szándékú lovasnál gondolkodás nélkül megtesz.

Sokan úgy gondolják, hogy a szándék a dominanciához hasonlóan az emberek született és nem tanulható képessége. Pedig mind a két esetben tévednek!

A szándék fejlesztésénél is a legnagyobb titok a fokozatosságmegtartása. Korrekt és határozott elhatározással (szándékkal) legyünk képesek nekiállni a kitőzött feladatok végrehajtásához. Ne tántorítson el senkit az, ha valamit nem a megszokott módon végez a lovával. A változatosság bizalmat kelt a lóban és a lovasban egyaránt, a sok közös szituáció megoldása megerősíti a lovasban, hogy bármit képes elérni a lónál, ha azt végiggondoltan felépítve és fokozatosan hajtja végre.

 

Lovak és emberek világa hasonlóságokban

 

Történelmünk során nincs még egy olyan élőlény, mint a ló, amely ilyen sok időt töltött volna az ember társaságában. Pontosan emiatt lettek hasonlóak a problémáink is. Viselkedésükben és mentális zavarainkban is sokszor nagyon hasonlóan viselkednek és az emberekhez hasonlóan a viselkedési zavaraik is nehezen érthetőek.

A lovak az ember számára érthetetlen okokból félnek különböző helyzetektől, tárgyaktól, mint a ló szállítótól, slagozástól, patakoktól, nejlonszatyroktól, ugrásoktól, vagy hangeffektektől (pl: motorzaj, ugatás). Stresszesek lehetnek versenyen, rendezvényeken, terepen, többi lovastól való különváláskor, vágtamunkánál vagy forgalomban is. A lista szinte végtelen, és ezek a mentális problémák a lovasok számára sokszor nehezen érthetőek.

A segítségünkre és kellő hozzáértésünkre van szüksége a lovunknak ahhoz, hogy meg tudja oldani, le tudja győzni ezeket a mentális problémákat.

 

De nézzük az embereket is ugyanebből a szemszögből. vannak olyan emberek, akik félnek a tömegtől (pánikbetegség) vagy a pókoktól, bogaraktól, kutyáktól, repüléstől, vizsgáktól, szűk helyektől vagy épp a magaslatoktól. ez a lista is nagyon hosszú lenne, ha mindent fel kívánnánk sorolni.

Azonban kevés pszichiáter van, aki úgy kezel pl.: egy tömegtől való félelmet, hogy a pácienst egy ostorral beverné egy zsúfolt bevásárlóközpontba.

 

Így tehát a lovaknál is, hasonlóan az emberekhez, megértéssel és hozzáértéssel kellene kezelnünk a mentális problémákat. A problémák okait és forrásait kell feltérképeznünk és kezelnünk.

 

Célunk mindig az legyen, hogy lovunk jó mentális állapotba kerülhessen, és így sok örömünk telhessen bennük, és a közös tevékenységekben.

 

© 2013 Minden jog fenntartva.

Készíts ingyenes honlapotWebnode